kaffe!

Vaknade upp och gjorde frukost at min pappa och lillebror som skulle iväg pa fotbolls match i Liberia. Sen när de akt gjorde jag en hel kanna kaffe till mig själv. Har en livslust och känner mig lite sprallig nu. Jag älskar kaffe. Sa när jag satt för mig själv och drack mitt kaffe kom jag fram till att jag iaf ska lära mig 5 nya ord varje dag pa bloggen. Om inte pa bloggen skriver jag ner dem i min dagbok. Först tänkte jag att jag skulle lära mig nagot nytt varje dag, men det är inte sa svart när men lever i ett sa annorlunda land än vad man är van vid.
Idag är en ganska hemsk dag, men jag kan inte riktigt greppa det, men det gör jag aldrig här när det faktiskt händer nagot. Den enda personen som jag kan prata med och vara mig själv med aker här ifran pa söndag. Vi ska troligen allihop aka till San José och spendera dagen med honom. Jag vill inte att han aker hem, men hans historia är sa absurd och, jag vet inte vad. Bussen kommer aka förbi Limonal (där jag bor för tillfället) vid 10.30 tiden, och sen kommer jag ta den senaste bussen hem.
Jag vet inte riktigt vad jag ska känna tycka eller tänka. Men jag är helt säker pa att det inte är den sista gangen i mitt liv som jag umgas med Clay. Han är en underbar person.
Och när jag säger att den enda personen som jag kan vara mig själv med är en annan utbytesstudent sa är det inte för att jag är blyg och inte umgas med "Ticosarna". Det är en kultur sak som jag hade ganska mycket problem med i början.
Här berättar man inte om sina problem för sina kompisar och nära. Man kan ha riktigt kul och umgas med dem, men man kan inte berätta om saker eller vara för vulgär. Det känns lite som när man umgicks när man var 12 här, med nya kompisar. Nej, jag vet faktiskt inte. gar inte riktigt sätt ord pa hur dem är här. Men om man berättar nagon till nagon sa kommer alla veta om det efter nagon dag.
Min ex mamma sa till mig att jag var som en liten flicka som inte kunde halla käften stängd. Och att jag inte borda ha sa mycket tro pa mina vänner.
Den här texten är säkert mest massor med struligt ihop skrivet babbel, men det är sa det är här. Man är lite vilsen hela tiden och vet inte riktigt vad man tycker eller tänker. Antingen har man ingen tid att tänka eller sa har man för mycket och övertänker allt.
fem verb:

fiasko - (el) fracaso
fikon - (el) higo
feghet - (la) cobardía
tjatig - machacón
tjalla - chivarse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0